سئو چیست
نوشته شده توسط : ساحل

سئو برگرفته از عبارت Search Engine Optimization است که واژه ها معادلی چون SEO یا بهینه سازی موتور جستجو دارد که تمامی آنها به یک معنی می باشند و می توان آن را بصورت پایین تعریف نمود:

سئو (بهينه‌سازي موتور جستجو) به معناي فريب و يا دستکاري سئو چیست موتور‌هاي جستجو با روش‌هاي غير اخلاقي نيست. آن‌ها براي کمک کردن به بهبود رويت و ارتباط وب سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي با قصد رسيدن به رتبه‌بندي بالا، ايجاد شده‌اند.

سئو را مي‌توان مجموعه‌اي از روش‌ها براي تغيير استراتژيک وب سايت‌ها دانست. اين فرآيند به بيان مهمترين عوامل مرتبط صفحه و افزايش اهميت آن در صفحه نتايج جستجو، مي‌پردازد.

سئو فرآيند ساده‌اي نيست که به راحتي پياده‌سازي شود زيرا نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينه‌اي و صبر است. موتور‌هاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي خویش غير قابل پيش‌بيني هستند؛ بنابراين وظيفه مهندسين سئو بروز نگه داشتن اطلاعات خویش در اين زمينه است.

سئو سایت یا بهینه سازی سایت یگانه از فعالیت هایی است که بدست سئوکار انجام می شود.

الگوريتم رتبه‌بندي گوگل داراي بيش از 200 معيار جهت رتبه‌بندي يک سايت است. از اين رو مهندسين سئو مي‌بايست مهم‌ترين اين معيار‌ها را جهت پياده‌سازي موفق سئو بدانند.

سئو چیست

اوايل شروع سئو
در اوايل سنه 1990 اولين موتور‌هاي جستجو کار خود را نخست کردند؛ بعضي از محبوب‌ترين آن‌ها Infoseek،Alta Vista و Yahoo بودند.در آن سررسید مردم موتورهاي جستجو را به ديد يک ليست فهرست شده نگاه مي‌کردند که امثال صفحه زرد، سئو اوليه بر اساس حروف الفبا اتمام مي‌شد. در اين ليست صفحاتي همچون AAA در بالاي اين ليست وجود داشتند.

با رشد مداوم اينترنت موتورهاي جستجوي جديد‌تري نما مي‌شدند که از الگوريتم‌هاي رتبه‌بندي پيچيده‌تري استفاده مي‌کردند. اين الگوريتم‌ها با معيار تراکم واژه کليدي ( شمار دفعاتي که يک کلمه کليدي يا يک عبارت در يک صفحه استفاده شده تقسيم بر شمار کل واژه ها صفحه) و برچسب‌هاي شبيه key-words براي درک محتويات وب سايت‌ها استفاده مي‌کردند. به پیگیری اين رشد سئوبراي بيشتر ديده شدن سايت‌ها فعاليت خود را آغاز کرد. با گسترش رتبه‌بندي صفحات توسط موتور‌هاي جستجو، مهندسين سئو به دنبال پيدا کردن راه‌هايي جهت تاثيرپذيري در رتبه بندي اين موتورها چه با استفاده از روش‌هاياخلاقي و چه غير اخلاقي روي آوردند.

يک مقاله که بدست نيويورک تايمز در نوامبر سال 1996 چاپ شد راجع به توسعه‌دهندگان وب صحبت کرد که براي قرار اخذ در بالاي صفحه نتايج جستجو از روش‌هاي غير اخلاقي سئو استفاده مي‌کردند. اين نوشتار توضيح مي‌دهد که چگونه توسعه‌دهندگان وب به راحتي يک سايت را به همراه کلمات کليدي ويژه که معمولا در پشت گرافيک سايت نهان شده است، بارگذاري مي‌کنند که در نتيجه موتورهاي جستجو اين واژه ها کليدي را شمارش کرده و رتبه بندي سايت را افزايش مي‌دهند.

همان طور که گفته شد توسط آوردن رتبه‌بندي بالا براي کلمات کليدي خاص در اوايل پیشه خيلي راحتي نسبت به امروز بوده است. با بکار گيري روش‌هاي غير اخلاقي در آن زمان پیمان گرفتن در بالاي ليست نتايج جستجو تضمين شده بود. امروزه الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو پيچيده‌تر شده‌اند و خيلي سخت است که مهندسين بهينه‌سازي بتوانند موتورهاي جستجو را دستکاري کنند، البته اين بازي موش و گربه بين مهندسين سئو و موتورهاي جستجو امروزه نيز هستی دارد و ادامه پيدا خواهد کرد.

اهداف سئو چیست ؟
هدف سئو کمک به وب سايت‌ها در توسط آوردن محل بالا در نتايج جستجوي طبيعي و افزايش ارتباط بين صفحات و واژه ها کليدي وارد شده توسط کاربران است. نمايش دادن بيشترين صفحات پیوسته با پرس‌و‌جوي جستجوي وارد شده داراي مزاياي زيادي هم براي کاربر و هم براي موتور جستجو است که در آن کاربر بيشترين نتايج پیوسته جستجو شده را پيدا مي‌کند و موتور جستجو قابل اعتماد مي‌شود چرا که الگوريتم آن بيشترين صفحات پیوسته را نشانه مي‌دهد.

بعد از اينکه سئوبراي شفا رتبه‌بندي سايت‌ها در نتايج جستجوي طبيعي پیشه خود را آغاز کرد، اين فرآيند نيازمند ادب و سررسید براي پياده‌سازي روش‌هاي خویش شد. زمان، بزرگ‌ترين سرمايه‌گذاري اوليه براي بهينه شدن سايت و يا يک صفحه است.

بسته به اينکه چگونه کلمات کليدي رقابتي در بهينه سازي باره استفاده پیمان مي‌گيرند، سئو هفته‌ها يا ماه‌ها طول مي‌کشد الی به نتيجه برسد. اگر چه ممکن است نتايج بهينه‌سازي جستجو به سرعت ديده نشود ولي در دراز مدت مزاياي سئو باعث افزايش رتبه‌بندي سايت و افزايش بازديدکنندگان است. براي وب سايت‌ها خيلي مهم است که در صفحه نخست نتايج جستجو گوگل به خصوص جزو سه الی نتيجه طبيعي اول که 58.4 درصد کليک‌ها را دربرگیرنده مي‌شود، پیمان گيرند.

اين جاي تعجب نيست که وب سايت‌ها با محصولات و خدماتي که بفروش مي‌رسانند بر سر رسيدن به رتبه يک نتايج جستجو رقابت کنند. به عنوان مثال واژه کليدي رقابتي "بيمه خودکار" 1.5 ميليون جستجوي گوگل را در ماه به خود اختصاص مي‌دهد، اين بدين معني است که 3 جايگاه نخست 58.4 درصد بازديدکنندگان و خود جايگاه نخست 36.4 درصد بازديدکنندگان را به خویش اختصاص مي‌دهد. اين مسئله براي خيلي از سايت‌ها مفید است که در بالاي نتايج جستجو قرار گيرند به خصوص آنهايي که با افزايش ترافيک سايت به تعداد مشتريانشان اضافه مي‌شود.
يک مطالعه ديگر پرتو مي‌دهد جستجو کنندگان خيلي برادر دارند روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک کنند؛ اين مطالعه مشخص مي‌کند 72.3 درصد کاربران گوگل روي پيوندهاي طبيعي نتايج جستجو کليک مي‌کنند و تنها 27.3 درصد کاربران روي پيوندهاي ليستهاي پرداخت شده کليک مي‌کنند. اين يکي ديگر از دلايلي است که شرکت‌ها تاثير سئو را دانسته و حاضر هستند براي آن سررسید و هزينه صرف کنند.
بطور کلی اهداف سئو را می تاب بصورت زیر خلاصه نمود:

در بازدید تارنما تاثیر بسزایی دارد.
باعث برپایی برند می شود.
باعث افزایش شدامد سایت خواهد شد.
باعث شده وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجو از رتبه بهتری برخوردار شد.
باعث افزایش فروش محصولات خواهد شد.
بهترین دست موزه برای تبلیغات است.
بهینه سازی موتور جستجو چیست

سئو تو صفحه چیست ؟ (On Page SEO)
سئو داخل صفحه به مهار مستقيم کدها و يا محتويات وب سايت شما اعم از متن، تصوير، پيوند و ... مرتبط مي‌شود؛ به طور کلي هر چيزي که در سايت خویش بارگذاري مي‌کنيد مربوط به SEO On Page مي‌شود. اين طریق پايه تمام تلاش‌هاي بهينه‌سازي است زيرا جايي است که شما بيشترين کنترل را روي آن داريد. هر گونه تغييري را که شما در محتويات سايت خود ايجاد مي‌نماييد در نتايج جستجو تاثير گذار خواهد بود بنابراين خيلي مهم است که روش SEO On Page بدرستي قبل از طریق SEO Off Page سپریدن شود.

سئو خارج صفحه چیست ؟ (Off Page SEO)
بر خلاف شیوه SEO On Page که گسترش وب سايت با کنترل مستقيم بالايي اتمام مي‌شد، طریق بهينه سازی بیرون صفحه شامل تمام ارتقاهايي است که در خارج از وب سايت شما سپریدن مي‌شود؛ اين دربرگیرنده تمام چيزهايي است که مي‌تواند در توسط آوردن رتبه‌بندي بالاي سايت شما کمک کند. SEO Off Page در درجه اول در بدست آوردن پيوند دهندگان (پيوندهايي که از سايت‌هاي ديگر به سايت شما اشاره مي‌کنند) متمرکز مي‌شود سپس با به کارگیری روش‌هايي که در بیرون از وب سايت اتمام مي‌شود به بهينه‌سازي موتور جستجو مي‌پردازد.

SEO Off Page يک فرآيند نامحدود است که بدست مهندسين سئو در جهت توسط آوردن پيوند دهندگان، اداره مي‌شود.

سئو کلاه - سفيد چیست ؟ (White Hat)
در اصطلاحات فني اين حوزه، سئو کلاه – سفيد به مجموعه تکنيک‌ها، روش‌ها و استراتژي‌هاي که از قوانين و راهنمايي‌هاي موتورهاي جستجو تبعيت مي‌کنند، اشاره دارد. که اين به معني فريب يا دستکاري موتور‌هاي جستجو و يا کاربران به هيچ وجه نيست. اين همچنين به سئو اخلاقي نيز ياد مي‌شود زيرا دليل آن اين است که يا اجراي بلند مدت داشته و يا از دستورالعمل‌ها و سياست‌هاي صحيح جهت بدست آوردن رتبه‌هاي بالا در نتايج موتور‌هاي جستجو کاربرد مي‌کند.

سئو کلاه - سیاه چیست ؟ (Black Hat)
به عبارتي ديگر اصطلاح سئو کلاه – سياه اشاره به مجموعه‌اي از دستورات دارد که به قصد فريب، بازي و دستکاري الگوريتم‌هاي موتورهاي جستجو با هدف توسط آوردن رتبه‌بندي بالا، بکار مي‌رود. اين مهم است که بدانيد اين‌ روش‌ها غير اخلاقي بوده و توسط هيچ موتور جستجويي تاييد نمي‌شود و بکارگيري اين روش‌ها خطر بیرون شدن از فهرست پايگاه داده را براي هميشه در بر دارد.

انجام تاکتيک‌هاي سئو کلاه – سياه ممکن است که باعث افزايش رشد ناگهاني در نتايج جستجو شود ولي مي‌تواند منجر به پرداخت جريمه و يا حذف کامل از فهرست پايگاه دیتا موتور جستجو شود.

مقالات در مقوله بهینه سازی موتور جستجو
در زیر به بعضی از مقالات در مقوله بهینه سازی موتور جستجو اشاره شده است:

پژوهشی در راهبرد های بهینه سازی موتور جستجو برای گسترش تارنما های بزرگ
در این پژوهش پژوهشگر معتقد است که هنگامی که پیاده سازی تارنما به پسین می رسد مشکلی که خیلی از کمپانی ها با آن روبرو هستند این مسئله است که نمی دانند که چگونه تارنما خویش را در اینترنت معرفی نماید که بهترین روش برای معرفی وب سایت بهنیه سازی موتور جستجو است. در این تحقیق بر پای بست، 77 معیاری که از منابع گوناگون و موتورهای جستجو بررسی نموده است استراتژهای بهینه سازی برای گسترش تارنما را بصورت زیر معرفی می نماید:

بهبود ساختار سایت
استراتژی واژه ها کلیدی
استراتژی URL
بهینه سازی کد
پردازش کردن متن
بهینه سازی لینک های ورودی
استراتژی نام گستره و هاست
آنالیز تکنیک های بهینه سازی موتور جستجو
این تحقیق راهبرد بهینه سازی شرکت های گوگل و مایکروسافت را رسیدگی و توضیح داده است و موردی که جهت مطالعه و آنالیز قرار داده است، راهبرد های مربوط به شرکت مایکروسافت است. مهمترین معیارها برای بهینه سازی موتور جستجو از عقیده محقق عبارتند از:

اضافه کردن Allow یا DisAllow به نقشه سایت
اضافه کردن URL به نقشه سایت
اضافه کردن نقشه سایت به robots.txt
استفاده از ابزارهای آنالیز جهت crawl
بهینه سازی موتور جستجو جهت افزایش بهبود رویت وب سایت
در این تحقیق محققین عواملی که در افزایش رتبه سایت کارایی دارند را به 3 سه دسته تقسیم بندی می کنند:

شرکت های دارنده موتور جستجو: جستجوکنندگان در صفحات موتورهای جستجو یک پرس و جو را اجرا می کنند سپس نتیجه آن در صفحه نتایج موتور جستجو نمایش داده می شود.
وب مسترها و شرکت های بهینه سازی موتور جستجو: کمپانی هایی که با به کارگیری یکسری آلت و چیرگی ها سعی می کنند رتبه تارنما ها را در صفحه نتایج موتور جستجو افزایش دهند
جستجو کنندگان در موتورهای جستجو: افرادی هستند که در موتورهای جستجو بدنبال یافتن اطلاعات باره نظرشان هستند.
محققین معتقد هستند افرادی که فعالیت بهینه سازی را سپریدن می دهند می بایست از آخرین دگرگونی ها الگوریتم ها ی موتورهای جستجو آگاه باشند و عواملی که باعث می شود ترافیک سایت افزایش پیدا نماید را بخوبی بشناسند و همچنین از کلماتی که کاربران نهایی بدنبال آن می گردند نیز اخطار داشته باشند و بعبارتی دیگر می بایست اطلاعات خود را در سه بخش بندی بالا همش بروز نگه دارند.

بهینه سازی موتور جستجو: مفاهیم آنالیز فنی
در این پژوهش بر پای بست، یکسری مقالات، پژوهش ها و راهنمایی ها برخی از مفاهیم بهینه سازی موتور جستجو آورده شده است. محقیق معتقد هستند بهینه سازی موتور جستجو فرآیندی است که هیچ وقت تمام نمی شود و تکنیک های زیادی برای بهتر کردن رتبه سایت وجود دارد اما پیاده سازی همه آنها مشکل است





:: بازدید از این مطلب : 62
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 22 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: