نیچ مارکتینگ چیست
نوشته شده توسط : ساحل

نیچ مارکت ( به انگلیسی Niche Market ) تقسیم حقیر و گزیده تر ای از بازار است که فرآورده یا خدماتمان را متمرکز به پاسخ دادن نیازهای مشتریان آن تقسیم می کنیم.

نیچ مارکتینگ یک استراتژی کارآمد برای کسب و کارهای کوچکی است که می خواهند با صرف بودجه کم، فرآورده یا خدماتشان را به تقسیم خاصی از بازار معرفی کرده، به فروش برسانند و شانس خود را برای زنده پایدار گذاشتن در چشم وهمچشمی با شرکت های بزرگ افزایش دهند. نیچ مارکتینگ چیست خیلی ها و به اخص استارتاپ ها به نیچ مارکت ( یا نیش مارکت ) فقط بعنوان استراتژیک برای ورود به بازار، شناسایی محصول به مشتری و دریافت بازخورد نگاه می کنند؛ در حالی که این رویکرد در سازمان های بزرگ و با جریان درآمدی بالا هم به دفعات و برای افزایش حاشیه فایده باره استفاده قرا می گیرد.
۱- مفهوم نیچ مارکتینگ – نیچ مارکت چیست؟
Niche Marketing ( بازاریابی جاویژه یا بازاریابی زاویه ای ) یعنی متمرکز کردن فعالیت های بازاریابی روی بخشی کوچک، مشخص و به نکوداشتن تعریف شده از بازار. البته در درستی چیزی به عنوان «نیچ» در بازار وجود ندارد. بازاریابان نیچ را با تشخیص مایحتاج و خواسته هایی که الی بحال توسط سایر کمپانی ها به خوبی و یا اصلا برآورده نشده، “خلق” می کنند. به طور کلی در نیچ مارکتینگ ، سعی می کنیم به شرکتی بزرگ در بازاری کوچک تبدیل شویم.

همچنین نیچ مارکتینگ را می نا طرح بازاریابی هدفمندی دانست که روی بخش خاصی از بازار متمرکز می شود، این تقسیم از بازار پتانسیل بالایی در استفاده از محصول یا خدمات ما دارد. برآیند اینکه این نیچ مارکت است که خاصیت های باره دربایستن و نحوه توسعه فرآورده را تعیین می کند. همچنین نوع بها گذاری بیش از آنکه به کیفیت محصول بستگی داشته باشد، با گونه تقاضا و «شدت نیازی که فرآورده برآورده می کند» پیوسته است.

.
در این نوشته می خوانید:
۱- مفهوم نیچ مارکتینگ – نیچ مارکت چیست؟

۲- راهبردها و استراتژی های نیچ مارکتینگ

۳- مشتریان مناسب برای نیچ مارکتینگ

۴- چطور برای بازاریابی گوشه ای برنامه ریزی کنیم

۵- ۷ مرحله عمومی در نیچ مارکتینگ

۲- راهبردها و راهبرد های نیچ مارکتینگ :
کمپین های بازاریابی دهان به دهان یا Word-of-Mouth : این کمپین ها بیش از آنکه بر فعالیت های عمومی بازاریابی و تبلیغاتی برقرار باشند، کوشش می کنند بین مخاطبان، پیرامون فرآورده بحث و دیالوگ برپایی کرده، به شکلی نامحسوس مشتریان شما را با نام برندتان آشنا کنند. مواردی مشابه تامین مالی برنامه ها یا اهدای جوایز در رویدادهای مرتبط با نیچ مارکت از آنگونه این تکنیک ها هستند. هرچند طراحی و توسعه این کمپین ها عموما زمان بر بوده و دیر به نتیجه دلخواه می رسند اما در صورت نتیجه بخشی، خروجی آنها به شدت قابل توجه بوده و وزن برند شما با استفاده از شناسایی شفاهی کسان به یکدیگر به شدت افزایش می یابد.

کمپین کسب اعتبار و Endorsements: این استراتژی در درستی چیزی نیست جز درخواست از کسان «صاحب نفوذ» در نیچ مارکت ، مبنی بر تایید یا طرفداری از محصول و سازمان. وانگهی فهرست کردن آنها و اعلام نامشان به عنوان کسانی که استفاده از فرآورده ما را توصیه می کنند ایده زیاد خوبی است. تاسیس این کمپین‌ها در بازاریابی آنلاین و به ویژه شبکه‌های اجتماعی بسیار پرطرفدار هستند. موضوعی که بیشتر تحت عنوان اینفلوئنسر مارکتینگ شناخته می شود. هرچند به طور معمول در این کمپین‌ها به جای استفاده از افراد صاحب نفوذ در مارکت، از افراد پرطرفدار و در راستی «پیشنهاد دهنده‌ها» کاربرد می‌کنند.

بعنوان مثال، می‌توانید از یک وبلاگ نویس یا نویسنده خوشنام بخواهید در ارتباط با پلتفرم آنلاین نویسندگی شما اظهار نظر مثبت کرده یا آن را تبلیغ کند. اثر بخشی این گونه از کمپین ها به میزان زیادی به اعتبار کسی که به عنوان راوی انتخاب می کنید و هم چنین به میزان صداقت در انتقال پیام ارتباط دارد.

کمپین های تاییدی موازی: این راهبرد بیش از هرچیز به «در معرض رویت قرار دادن برندتان برای مخاطبان نیچ مارکت» تاکید می کند. برای نمونه تبلیغات در ویدئوهای آموزش نویسندگی می تواند تدبیر احسان برای برندینگ پلتفرم آنلاین نویسندگی شما باشد.

به طور کلی راهبرد های بازاریابی جاویژه براساس مایحتاج و آهنگ های برپا مشتریان تببین شده و از مواردی مشابه کانال های پخش کارایی می پذیرند. این استراتژی ها با توجه به تفاوت ها یا مختصات فرهنگی مشتریان توسعه پیدا می کنند.

از راهبردهای پسندیده نیچ مارکتینگ می طاقت ایجاد برندی بازپسین به عنوان زیرشاخه ای از یک برند اصلی اشاره کرد. این راهکار بویژه اگر برند والده به خوبی در بازار شناخته شده باشد پرتو بخشی بالایی خواهد داشت.

۳- چه نوع مشتریانی برای نیچ مارکتینگ پسندیده هستند؟
نیچ مارکتینگ به گزیده تر در مواردی که می توانیم مشتریانمان را براساس ویژگی های چشمگیر بخش بندی کنیم نشانه دسته واقع می شود. ویژگی هایی مانند موقعیت جغرافیایی، سن و سال، میزان درآمد و شناسه های این چنینی. در ذیل نمونه هایی از مشتریانی که در بازاریابی جاویژه می توانیم بر آنها متمرکز شویم آورده شده است:

زوج های جوانی که برای برگزاری مراسم زناشویی برنامه ریزی می کنند و مثلا در منطقه غربی شهر ساکن هستند

کسانی که به حیوانات خانگی علاقه دارند اما دائم در سفر هستند

فعالان زیست محیطی که بر مبارزه با آلودگی آبهای زیرزمینی تمرکز دارند

کسانی که اخیرا خانه خریده اند و به نوین کردن مکان و طراحی درونی خانه علاقه دارند

نیچ مارکت
۴- چطور برای بازاریابی زاویه ای برنامه ریزی کرده و آن را به کار ببریم؟
برنامه ریزی و اجرای برنامه های نیچ مارکتینگ عموما با سوالاتی که به درمان فعالیت های در دست اقدام منجر خواهند شد پیش درآمد می شود. مشتریان نیچ مارکت انتخابی چه مجله هایی را مطالعه می کنند؟ چه کسانی را در شبکه های اجتماعی پیگیری می کنند؟ به چه نوع وبسایت هایی بیش از سایرین اهیت می دهند؟ چه چیز گزینش های آنان را اغلب تحت تاثیر قرار می دهد، تبلیغات یا شناسایی دوستان؟ کوشش کنید ویژگی های روانی عمومی خرید و روش به کارگیری اوقات فراغت را در آنها بشناسید.

با به دست آوردن شناخت کافی از بازار هدف، شروع به گسترش طرح بازاریابی (Marketing Plan) می کنیم. تمام جنبه های طرح با در عقیده گرفتن تاثیری که تکنیک باره کاربرد بر تصویر برندمان می گذار ابتدا شده و بر بنیاد آنچه در مرحله تحقیقات اولیه آموخته ایم گسترش می یابد. تکنیک ها و راهبردهای نیچ مارکتینگ بسته به ارزش های ویژه بازار هدف می توانند به شکلی نامحسوس یا کاملا واضح پیاده سازی شوند؛ این جستار بویژه در راهبردهای بازیابی دهان به دهان اهمیت می یابد.

۵- ۷ مرحله عمومی در نیچ مارکتینگ عبارت است از:
۱- پیدا کردن و برگزیدن بخشی از بازار که بیچارگی خاص و برآورده نشده ای دارد.

۲- اجرای تحقیقات بازار برای مشخص شدن اندازه بازر و امکان سنجی ایده

۳- اطمینان از امکان پذیری برندینگ در نیچ مارکت

۴- شناخت کانال های توزیع

۵- برنامه ریزی برای درسترسی به بازار

۶- اجرا

۷- بازارتان را مدام رصد کنید الی از امکان پیوسته استراتژی ها مطمئن شوید، فرصت ها و تهدیدات را شناسایی کنید.





:: بازدید از این مطلب : 121
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 17 دی 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: